مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش از اجرای نظام دوری در ۳۰ درصد مدارس ابتدایی خبر داد.

نظام دوری چیست؟ / اجرای «نظام دوری» در ۳۰ درصد مدارس ابتدایی از سال تحصیلی آینده

آموزش ابتدایی به خصوص در دوره اول ابتدایی یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های تحصل هر فرد است. سه سال اول ابتدایی زمانی است که دانش‌آموز علاوه بر آموزش مهارت‌های علمی، چگونگی حضور و آداب مدرسه را نیز می‌آموزد. همچنین به جهت سن کم دانش‌آموزان در این دوره، ارتباط خانه و مدرسه مهم‌تر از سایر سال‌هاست. دانش‌آموزان این سه پایه روحیه لطیف‌تر و حساسیت بیشتری نیز در تمامی امور آموزشی و پرورشی دارند.

به همین دلیل آموزش و پورش طرح نظام دوری را در راستای ارتقا و بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی از سال تحصیلی گذشته کرد. بر طبق این طرح، معلم دانش‌آموزان در سه پایه اول، دوم و سوم ابتدایی ثابت خواهد بود و یک معلم در هر سه پایه به دانش‌آموزان تدریس خواهد داد.

اجرای نظام دوری پس از ۱۳ سال

محمد محمدی درباره اجرای نظام دوری گفت: یکی از سیاست‌های جدی که در سال تحصیلی گذشته دنبال می‌کردیم، احیای راهکار ۲۱۸؛ استفاده و استقرار از نظام دوری در سازماندهی معلمان در سه پایه اول ابتدایی بود. راهکار سند تحول بنیادین که نظام دوری از آن برگرفته شده، نزدیک به ۱۳ سال اجرا نشده و به عبارت دیگر این مصوبه از سال ۱۳۹۰ که تصوب شده، تا سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ اجرا نشده بود.

مدیرکل  دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی از پوشش و اجرای این طرح در ۷۰۰ کلاس درس در سال تحصیلی گذشته خبر داد و افزود: در زمینه این مصوبه مطالعات علمی لازم را انجام دادیم و بر اساس این مطالعات علمی، سال گذشته یک دستورالعمل دقیق برای استان‌ها ارسال کردیم. برای تعداد مشخصی از کلاس‌های درس که نزدیک به ۷۰۰ کلاس درس بود، طرح نظام دوری را به صورت آزمایشی انجام دادیم. پس از اجرای آزمایشی این طرح، آن را ارزیابی کردیم و بر اساس ارزیابی به عمل امده، امسال در شورای معاونین وزارتخانه ۳۰ درصد مدارس ابتدایی مجری این طرح شدند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر استان‌ها آمار دقیقی از اجرای این طرح در مدارس دارند و نظام‌نامه آموزش معلمان را از این طرح با توجه به اطلاعات استخراج کردیم. از آغاز این هفته آموزش معلمان را در زمینه نظام دوری شروع کردیم.

محمدی به آموزش اولیا همزمان با معلمان اشاره کرد و گفت: همزمان با آموزش معلمان یک نظام آموزش اولیا، ویژه پایه اول ابتدایی و دانش‌آموزان ورودی نظام دوری تحت عنوان «معماران تربیت» پیش‌بینی کردیم. بر اساس این برنامه معماران تربیت گام به گام هم سو با آموزشی که معلمان با دانش‌آموزان پیش می‌روند، اولیای دانش‌آموزان نیز پیشروی کنند.

نظام دوری چه مزایایی دارد؟

مدیرکل  دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی درباره مزایای طرح دوری گفت: «این طرح هم از لحاظ روانشناسی، هم از لحاظ ساختار ابتدایی، هم مطالعه تطبیقی در کشورهای دیگر دنیا یکی از طرح‌های موفق است. بر اساس این طرح یک ثبات میان مدرسه و خانه ایجاد می‌شود. زمانی که اولیای دانش‌آموز متوجه میشود سه سال بناست که معلمی به دانش‌آموزش تدریس کند، روابط بین خانه و مدرسه را به یک ثبات می‌رساند.

وی افزود: همچنین بر اساس این طرح معلم شناخت بیشتری نسبت به تمامی دانش‌آموزانش پیدا می‌کند. زمانی که معلمان شناخت بیشتری از هر دانش‌آموز داشته باشند، نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز و استعدادهای آن را بهتر می‌شناسد.

محمدی  در ادامه افزود: دیگر مزیت این طرح این است که سال تحصیلی افزایش پیدا می‌کند. هر شخص که معلم کلاس‌ اول دانش‌آموزان باشد، زمانی که بداند خود او معلم سال آینده است می‌تواند برنامه‌های بهتری برای این دانش‌آموزان داشته باشد. همچنین می‌تواند برای تابستان این دانش‌آموزان نیز برنامه ویژه‌ای تنظیم کند.

مدیرکل  دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در نظام دوری نقاط ضعف دانش‌آموزان توسط دبیران به سال بعد می‌رود و دو سال فرصت برای این مسائل وجود دارد. در نظام دوری  معلم برای دانش‌آموزانی که اختلال یادگیری یا دیرآموزی دارند، زمان بیشتری دارد و می‌تواند تکالیف این دانش‌آموزان را بررسی کند.

محمدی بر تاثیر این نظام بر روابط دوستی دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: نظام دوری بر دوستی‌های دانش‌آموزان نیز کمک بسیاری می‌کند و سبب می‌شود دوستی دانش‌آموزان پایدارتر شود. دانش‌آموزانی که در خانواده‌های کم‌جمعیت هستند، زمانی که دوستی دانش‌آموزان پایدارتر می‌شود، از لحاظ عاطفی ثبات بهتری را خواهد داشت.

وی در پایان افزود: نظام دوری هم از لحاظ ساختاری هم از لحاظ برنامه‌درسی و هم از لحاظ خانواده و هم از لحاظ راهبرد مدیریتی و راهبری دارای شاخص‌های ممتاز و خوبی است. همزمان توانمندسازی معلمان را گام‌به‌گام پیش خواهیم برد، چرا که مهمترین راه این است که معلمی که به پایه‌های بالاتر می‌رود در برنامه درسی و تربیتی پایه مسلط باشد که این وظیفه ما است و در حال انجام آن هستیم.

منبع: پانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.